Intro Kite bar
Wil je een nieuwe bar kopen voor je kite? Dan ben je op deze pagina helemaal aan het juiste adres! Kitemana heeft barren in alle soorten en maten, voor iedere kite een geschikte bar. Zorg dat je de juiste bar uitzoekt bij je kite. Een verkeerde kitebar kan namelijk nogal wat problemen opleveren. Wij verkopen 4 & 5-lijns kitesurf barren van o.a. Airush, Cabrinha, Core, Duotone, Flysurfer, F-One, Naish, North, Ozone, Reedin & Slingshot. Daarbij garanderen wij altijd de beste prijs! Per ongeluk ergens anders een lagere prijs gezien? Meldt het dan even, dan passen wij de prijs van de bar direct voor je aan :) Wil je meer weten over een kite bar?
Lees meer »
Hoe werkt een bar precies?
Allereerst raden wij iedereen aan om kiteles te volgen, voordat ze zelf beginnen met kiten. Kiten kan gevaarlijk zijn als je niet weet waar je mee bezig bent. Weet je dus nog niet hoe een bar werkt, raden wij je eerst nog een paar kitelessen aan. Wil je gewoon iets meer te weten komen over een kite bar, dan kun je hier alvast wat meer informatie opdoen :)
Een kitebar is gemaakt om je kite of vlieger te besturen. Als we over een bar spreken, dan hebben we het vaak over de bar + alle lijnen tezamen. Deze barren kunnen immense krachten weerstaan en zijn gemaakt om de kracht van de vlieger over te brengen naar de kitesurfer. De bar die wordt gebruikt bij het kitesurfen bestaat uit een stuurstok (bar), stuurlijnen, powerlijnen, depowersysteem, chickenloop, quickrelease, V-splitsing, safetylijn en depowerlijn. Ieder merk heeft weer net zijn eigen voorkeur van materiaalgebruik en lijnlengtes, maar over het algemeen komt de werking van een bar altijd op hetzelfde neer. De twee stuurlijnen bevinden zich achterkant van de kite. Deze stuurlijnen zijn rechtstreeks verbonden met de bar welke de rider in zijn handen heeft. Door de linker-, of rechterlijn korter te maken dan de andere, gaat de kite die kant opvliegen. Trek je dus aan de linkerkant van de bar, maakt de kite een beweging naar link. Als je aan der rechterkant trekt, stuurt de kite naar rechts. Simpel toch? Zorg er altijd voor dat je op tijd tegenstuurt, als je één kant op blijft sturen maakt de kite namelijk een kiteloop! De krachten van de kite worden middels de voorste lijnen (powerlines) overgedragen naar de kitesurfer. Deze powerlijnen lopen door de bar heen naar de trapeze.
Poweren / depoweren
Een ander belangrijk weetje van de bar is dat je hiermee de kite kunt poweren en depoweren. Dit zorgt er voor dat je meer, of minder kracht in de kite krijgt. Als je de bar naar je toe trekt komt er meer kracht op beide stuurlijnen te staan. Dit houdt in dat je de kite iets meer de wind in kantelt, waardoor er meer wind tegen het doek van de kite aankomt. Dit noemen we poweren. Trek je dus aan de bar, krijg je direct meer power in je kite en reageert je kite directer als je een sturende beweging maakt. Heb je even geen of minder power nodig, dan duw je de bar van je af. Doordat je je stuurlijnen laat vieren, klapt de wind uit je kite en zal de kracht van je kite afgaan. Als je dus een stuurfoutje maakt, of je per ongeluk valt/crashed kun je het beste de bar loslaten. In 99% van de gevallen ben je dan zelf veilig.
Een bar heeft bijna altijd een depower-systeem aan boord, wat er voor zorgt dat de totale kracht van de kite meer of minder wordt tijdens het kiten. Vaak werkt dit middels een clamcleat op de powerlijnen. Door deze langer of korter te maken power of depower je de kite. Als het bijvoorbeeld wat harder gaat waaien kun je de kite iets meer depoweren.
Heb ik voor iedere kite een aparte bar nodig?
Over het algemeen heb je niet direct voor iedere kite een aparte bar nodig. Als je bijvoorbeeld 3 kites in je bezig hebt, zou je prima met twee barren kunnen doen. Let er wel op dat je de juiste maat bar vaart op de juiste maat kite. Ook passen niet alle barren op alle kites. Heb je dus meerdere kites van hetzelfde merk/type dan kun je eventueel met een barretje minder. Nadeel is wel dat de bar sneller zal slijten als deze vaker wordt gebruikt.
Welke maat bar heb ik nodig?
Kitebarren komen in veel soorten en maten. Het is belangrijk dat je de juiste barbreedte kiest bij je kite. Een grotere kite vliegt namelijk beter op een grotere bar en andersom. Dit komt omdat een langere bar een grotere draairatio heeft dan een kleinere bar. Vlieg je dus een kleine kite op een grote bar, dan stuurt hij te direct. Je hebt dan liever een kleinere bar. Een gemiddelde barbreedte is 52cm. Mocht je een kleine 7m hebben dan kun je deze beter vliegen op bijvoorbeeld een 44cm bar. Heb je een 12 meter kite of groter dan raden we een bar groter dan 52cm aan. De meeste barren kun je zelfs verstellen in breedte, zodat je je bar eventueel iets groter of kleiner kunt maken als je van kite wisselt.
Wat betekenen de meest voorkomende Engelse termen bij kite barren?
In de kitesurfwereld worden een hoop Engelse termen gebruikt. Logisch dus dat je sommige Engelse nog niet helemaal begrijpt. Hieronder vindt je een korte uitleg bij de meest voorkomende engelse benamingen bij het gebruik van een kite bar:
Bar: Stuurstok waarmee je de kite bestuurd
Stuurlijnen: Achterste lijnen waar je mee stuurt welke aan de bar bevestigd zitten
Powerlijnen: Voorste lijnen waar alle spanning opkomt welke door de bar heenlopen naar je trapeze
Depowersysteem: Systeem om meer of minder kracht in de kite te krijgen
Chickenloop: Ronde oog aan het uiteinde van de bar die je aan de haak van je trapeze vastmaakt tijdens het kiten
Quickrelease: Safety-systeem om je kite los te trekken
Bridles: De lijnen die aan de voorkant bevestigd zitten van de kite
V-splitsing: Hier wordt de depowerlijn gesplitst naar twee lijnen welke aan de voorste bridles bevestigd worden
Safetylijn: Lijn waaraan je kite nog vastzit als je de kite hebt gereleased
Depowerlijn: Lijn welke door de bar heen loopt naar je trapeze
Pigtails: Lijntjes welke aan de uiteinden van de lijnen en bridles zitten om deze aan elkaar te bevestigen
Floater: De twee rubberen onderdelen aan de zijkant van de bar die voorkomen dat de bar zinkt
Leash: Verend touw welke wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat de kite niet volledig wegvliegt zodra het safety-systeem van de kite wordt geactiveerd
Swivel: Zorgt er voor dat je lijnen terug kunnen draaien tijdens het kiten
Kattenklauw: Vorm van knopen om de lijnen aan je kite te bevestigen middels een lusje en knoopje
Wat voor effect hebben verschillende lijnlengtes op het vlieggedrag van de kite?
Ook de lengte van de lijnen is bepalend voor het vlieggedrag van de kite. Een langere lijn zorgt er namelijk voor dat het windvenster van de kite wordt vergroot. Dit zorgt tevens voor een betere low-end. Verkort je de lijnen, wordt de kite directer en agressiever. Leuk dus voor de freestyle kiters die bijvoorbeeld houden van kiteloops etc. De standaard lijnlengte zit ongeveer op 24 meter. Kiters als Ruben Lenten hebben vaak 20m lijnen op hun bar zitten voor een extremere draaicirkel. Voor de meeste freeriders is 24m gewoon helemaal prima.
Mijn lijn is gebroken, kan dit gerepareerd worden of kan ik beter een nieuwe kopen?
Vroeg of laat breken de meeste kiters wel eens een lijn. Mocht ook jou dit overkomen dan kunnen wij deze gemakkelijk vervangen. Let wel op, vaal is dit namelijk een teken van slijtage aan de bar. Het kan dus zo zijn dat de gehele bar aan vervanging toe is. Mocht de rest van de bar nog in prima staat zijn, dan is het vervangen van de lijn een optie. Vaak vervangen wij direct de gepaarde lijn die er bij hoort. Heb je bijvoorbeeld één powerlijn gebroken, dan zetten we twee nieuwe powelijnen op de bar. Dit doen we omdat lijnen bijna altijd rekken of krimpen. Om er voor te zorgen dat je kite weer helemaal netjes "uitgelijnd" is, is het dus noodzakelijk om beide lijnen te vervangen.
Hoe maak ik mijn kitelijnen vast aan de kite?
De lijnen van de bar worden middels de Pigtails vastgemaakt aan de bridles van de kite. Dit gebeurt met een hele speciale knoop, de "kattenklauw". Aan de ene kant bevindt zich een knoopje, aan de andere kant een lusje. Door het lusje door zichzelf heen te halen en vervolgens om het knoopje heen te klemmen blijft de lus stevig om de knoop heen zitten. Door de kracht van de kite wordt de bevestiging zelfs steeds beter. Let tijdens de kiteles goed op. Eventueel kunnen wij deze knoop altijd nog even voordoen in de showroom.
Ik heb een knoopje in mijn lijn, wat nu?
Een knoopje in de lijn lijkt misschien op het eerste gezicht niet zo erg, maar dit is een enorm zwakke plek in de lijn. Het is dus van grote noodzaak dat je eerst het knoopje eruit haalt, voordat je het water op gaat. Hier hebben wij een handige tip voor: kauwen! Door rustig met je tanden op je lijn te kauwen komt er langzaam meer ruimte in de knoop en zal hij steeds losser gaan zitten. Lukt het je echt niet dan kun je de bar altijd even bij ons langs brengen zodat wij het knoopje in de lijn eruit kunnen halen.
Waar worden kitelijnen van gemaakt?
Kitesurf lijn wordt haast altijd gemaakt van Dyneema. Dyneema is een enorm stevig materiaal met als hoofdgrondstof polyetheen, een van de meeste gebruikte stoffen voor plastic. Het fijne aan Dyneema kite lijnen is dat ze blijven drijven op het water en dat het waterbestendig is. Daarnaast is het zelfs sterker dan staal! Kitelijnen hebben vaak een sterkte van 300 tot 500 kg. Vaak komt er op de powerlijnen meer kracht te staan waardoor deze soms iets dikker zijn. Na een aantal jaartjes kan de sterkte en kwaliteit van de kitelijnen afnemen. Let dus op lichte plekken etc. en zorg dat je op tijd je lijnen/bar vervangt om ongelukken te voorkomen.