- Home
- Blogs
22.06.2020
Kite Design Basics
Wat zorgt er eigenlijk voor dat de ene kite sneller is dan de andere? En waarom kan je sommige kites super snel en makkelijk relaunchen terwijl dat veel moeilijker gaat bij een andere kite? Elk kite model heeft een ander design met andere karaktereigenschappen. Als je een design ook maar iets aanpast kan de kite hierdoor heel anders gaan vliegen. Wil jij meer weten over hoe een kite in elkaar zit? Lees dan snel verder.
Boog
De breedte van de boog van de leading edge heeft veel invloed op hoe een kite vliegt. Kites met een smalle boog reageren en draaien super snel. Hierdoor zijn het perfecte freestyle en handle pass kites. Denk hierbij aan alle C-kites op de markt, zoals de Dice of Vegas. Kites met een brede boog reageren wat langzamer, maar zijn wel makkelijker om mee te kiten. Dankzij deze eigenschappen zijn deze kites perfect voor de beginnende kiters. Je kan met een bredere kite ook heel goed springen en freeriden.
Smaller:
Breder:
Outline
De outline van een kite bestaat uit de sweep, aspect ratio en de taper. De sweep beschrijft de hoek van de leading edge. De aspect ratio geeft de verhouding aan tussen de lengte van tip naar tip en de lengte van de voor naar achterkant van de kite. De taper laat zien hoeveel de tips van de kite uitlopen.
Sweep:De sweep is de hoek van de leading edge van de kite. Je kan een little sweep hebben en een strong sweep. Bij een little sweep is de hoek van de leading edge kleiner als bij een strong sweep. De hoek van de leading edge kan de aanvalshoek van de kite beïnvloeden. Dit kan effect hebben op hoeveel kracht de kite genereerd en hoe makkelijk je de kite kan depoweren.
Little sweep:
Strong sweep:
Aspect ratio:
De aspect ratio van een kite geeft de verhouding aan van de lengte van tip naar tip (span) en de lengte van de voor naar achterkant (span). Een kite met een low aspect is dieper van de voor naar achterkant en de tips staan dichter bij elkaar. Dit maakt de kite stabieler en is makkelijker om mee te kiten. Een kite met een low aspect ratio is ook makkelijker om te relaunchen. Een kite met een high aspect is van tip naar tip breder, maar minder diep van de voor naar achterkant. Dit soort kites worden vaak gebruikt tijdens het race kiten.
De aspect ratio van een kite kan je heel makkelijk uitrekenen met deze formule: span / chord = aspect ratio. Een kite heeft een medium tot low aspect ratio als het nummer uitkomt rond de 4.5. Als je meer richting de 5 gaat heeft je kite een high aspect ratio. Gaat je antwoord meer richting de 3 dan heeft je kite een low aspect ratio.
Je kan de lengtes van je kite op twee verschillende manieren opmeten. Als je de kite plat neerlegt op de grond noemen we het een flat aspect ratio en wanneer de kite is opgepompt noemen we het een projected aspect ratio. De lengte van de voor naar achterkant (span) kan je makkelijk opmeten door de middelste strut van de kite te meten. De chord lengte meet je van tip naar tip.
Span:
Projected aspect ratio:
Flat aspect ratio:
Taper:
De taper beschrijft hoeveel de tips van een kite aan het einde uitlopen. De taper van een kite heeft een klein beetje invloed op de invalshoek van de kite op de wind. Als een kite breed uitloopt noem je dat een moderate taper. Als een tip aan het einde smal uitloopt heeft de kite een strong taper. De verschillende soorten tapers staan niet in verband met een bepaald kite model.
Aanvalshoek:
De aanvalshoek van de kite heeft veel invloed op de kracht die de kite genereerd. De kite kan een low angle of een high angle hebben. Bij een low angle heeft de kite de neiging om te gaan frontstallen. Bij een high angle heeft de kite juist de neiging om te backstallen. Deze nadelen van de angles worden door het tow point, de cone en de leech tention gebalanceerd, zodat je er geen last van hebt tijdens het kiten.
Low angle:
Tow point:
Het tow point van een kite heeft effect op de depower, bardruk, back/frontstall neigingen, drifting en het upwind vermogen. Bij elk kite model wordt het perfecte tow point gezocht om de karakteristieken van het kite model perfect naar voren te brengen. Hierbij moet er ook rekening worden gehouden met de cone, leech tention en aspect ratio van de kite. Als het tow point richting de achterkant van de kite geplaatst is noem je dit tow point back. Als het tow point meer richting de voorkant van de kite geplaatst is noem je dit tow point forward.
Tow point back:
Cone:
De manier waarop het doek is vast gemaakt heeft invloed op de aanvalshoek van de kite. De kracht van de kite en depower wordt hierdoor beïnvloed. Je kite kan een low cone of een strong cone hebben.
Leech tention:
Leech tention is de spanning van het doek bij de trailing edge van de kite. Als het doek te strak wordt gespannen kan dit ervoor zorgen dat de trailing edge opkrult. Wanneer het doek te los wordt geplaatst gaat het doek van de kite heel erg klapperen. Bij elk kite model wordt de perfecte leech tention gezocht, zodat het doek de perfecte spanning heeft.
Leading edge diameter
De breedte van de leading edge heeft invloed op de snelheid, drift en stabiliteit van de kite. Hoe dikker de diameter van de kite is hoe meer power de kite heeft. Een dikke diameter zorgt ook voor een super goede drift en is daardoor ook super stabiel en voorspelbaar. Een kite met een dikkere diameter reageert wat langzamer als een kite met een dunne diameter. Een kite met een dunne diameter is sneller, maar wel minder stabiel dan een kite met een dikkere diameter.
Dikkere diameter:
Canopy profile
Het canopy profile is de vorm die de leading edge, strut en het doek van de kite volgen van de voor naar achterkant. Deze vorm heeft invloed op de vlieg karakteristieken van de kite. Eem voorbeeld van een profiel is het surf profiel. Deze vorm zorgt ervoor dat de kite een goede drift heeft. Je kan deze vorm vaak terug vinden in wave kites.
Strut profile
De struts van je kite kunnen op twee verschillende manieren vastzitten, fixed of floated. Bij een fixed strut is de strut vastgezet aan de bovenkant van de kite. Dit zorgt ervoor dat de kite een goede spanning heeft waardoor je een voorspelbare airflow krijgt. Bij een floating strut is de strut niet vastgezet aan de bovenkant van de kite. De ruimte tussen de strut en het canopy is opgevuld met ripstop, zodat de kite nog steeds in controle wordt gehouden door de strut. Een floating strut zorgt voor meer weerstand tegen frontstallen wat vooral bij wave kites heel belangrijk is.
Fixed strut:
Ankerpunten van de bridles
Het aantal ankerpunten van de bridles verschilt ook per kite model. Hoe meer ankerpunten een kite heeft, hoe meer kracht de kite aankan. Ook is de kite stabieler als hij meer ankerpunten heeft. Je kan de diameter van de leading edge verminderen om de kite sneller te maken of je kan minder struts plaatsen om gewicht te besparen. Als een kite minder ankerpunten heeft wordt de kite een stuk flexibeler, maar minder stabiel. Dit kan gecompenseerd worden door meerdere struts te plaatsen.
Meer ankerpunten:
Minder ankerpunten:
Aantal struts
De struts zijn super belangrijk in een kite. Ze beïnvloeden de stabiliteit, vorm en gewicht van een kite model. Je kan met een kite waar vijf struts in zijn geplaatst heel goed in harde wind kiten. Doordat de kite veel struts heeft is de kite super stabiel en kan hij veel power aan. Als je kite meer struts heeft wordt de kite wel zwaarder en heb je meer wind nodig om hem in de lucht te houden. Ze zijn dus niet geschikt als licht wind kites. Als je minder struts plaatst in de kite wordt je kite minder stabiel, maar je kan dan al wel met minder wind kiten. Bijna alle foil kites hebben maar één strut, zodat de kite goed in de lucht blijft hangen met weinig wind. Je hebt ook kite modelen met drie struts. Deze komen het meeste voor en zitten precies tussen de vijf en één strut kites in. De middelste strut zorgt voor de stabiliteit, terwijl de andere twee struts ervoor zorgen dat je preciezer kan sturen en dat het doek niet klappert.
5 struts:
1 strut:
3 struts:
Toegevoegd aan winkelmand
Subtotaal | € 0,00 |
Verzendkosten NL | € 0,00 |
Totaalbedrag (excl. BTW) | € 0,00 |
U heeft geen product(en) in uw winkelwagen