Voor 17.00 uur besteld, morgen in huis!*
+50.000 tevreden kite klanten
Gratis bezorging vanaf 49,-

Shipping country

Language

Currency

Hoek tot Helder 2021 - Kitesurf Marathon

Hoek tot Helder Blog

hoek tot helder blog header
Hoek tot Helder is een kitesurf evenement dat geld op wil halen voor de Hartstichting. De deelnemers moeten doormiddel van sponsorwerving minimaal €1000,- ophalen waarna zij vervolgens van Hoek van Holland naar Den helder, dat 130km hemelsbreed is, kitesurfen. Deze zogenoemde downwinder staat bekend als de langste downwinder ter wereld die op één dag gevaren wordt. Deze afstand in combinatie met de ruige omstandigheden van de Noordzee maakt dit de ultieme tocht voor de doorgewinterde kitesurfer.

But first, coffee

De wekker ging om 3.00 midden in de nacht. Nog ijskoud en pikke donker buiten. Eerst even het koffiepotje aan zetten “was nodig” en even rustig wakker worden. De dag ervoor was ik nog langs de winkel geweest voor pannenkoeken mix, want volgens mijn moeder is dat HET marathon ontbijt. Bakje koffie erin en vervolgens ben ik maar pannenkoeken gaan bakken om een goede bodem te creëren voor de tocht die mij te wachten stond. Met het gehele pak pannenkoeken achter de kiezen ben ik al mijn spullen bij elkaar gaan sprokkelen. Voor de tocht nam ik een Clickbar, 7m, 9m en 12m Duotone Dice mee om voor alle windsnelheden een maat kite te hebben. Het weerbericht gaf namelijk aan dat de wind gedurende de dag zou toe nemen en ik dus van kite zou moeten wisselen. Vervolgens ben ik mijn kiteboard, harnas, wetsuit en impactvest gaan inladen. Om mezelf in te dekken tegen eventuele schade heb ik nog een extra bar, extra spreaderbar en extra kiteboard meegenomen. Naast alle kitespullen heb ik ook nog wat te eten meegenomen zoals energie repen en Dextro die mij door de dag gaan slepen. Eenmaal de auto ingeladen ben ik gaan rijden richting Hoek van Holland.

Omkleden in het donker

Na 45 minuten rijden was ik dan om 5.30 eindelijk aangekomen op de parkeerplaats in Hoek van Holland. De tijd dat we aanwezig moesten zijn was eigenlijk pas 6.00, maar ik was zeker niet de eerste. Er stonden namelijk al een stuk of 20 auto’s met deelnemers in dikke winterjassen met mutsen en sjaals alsof het al hartje winter was. Om met Hoek tot Helder mee te mogen doen ben je verplicht met een buddy te varen. Mijn buddy was nog niet gearriveerd dus bleef ik nog even wachten in de auto met de kachel op standje crematorium om mezelf lekker warm te houden. Om 5.45 kwam mijn buddy aan en zijn we samen richting de inschrijving gegaan die bij Beachclub Royal plaats vond. Om Hoek tot Helder te doorlopen is er een app ontwikkeld waarmee je digitale stempels kunt halen. Langs de gehele toch zijn 5 stops, inclusief start en finish. Bij elke stop moet de app doormiddel van een QR-code gescand worden, zodat de organisatie je progressie bij kan houden. Ook de mensen thuis kunnen jou de gehele tocht volgen via de Hoek tot Helder app. Bij Beachclub Royal werd de app vrijgegeven en werd de eerste digitale stempel gegeven, nog 4 te gaan! Na nog een bakje koffie zijn we teruggegaan naar de auto om de spullen te pakken en om te kleden.

hoek tot helder blog ochtend

Ready set, GO

Om 07.00 liepen mijn buddy en ik het strand op van Hoek tot Helder. Op het strand lagen er al honderden kites klaar van andere deelnemers. Nog nooit had ik zoveel kites bij elkaar op een strand gezien! Het gehele strand was afgezet met veel vlaggen van Hoek tot Helder en alle sponsoren. Omdat het rond deze tijd nog donker was had de organisatie 4x4 auto’s voor de launch zone gezet met de koplampen aan om toch nog wat te kunnen zien. Het waaide wel prima dus ik ging voor de 9m. Eenmaal de kites opgepompt en gelaunched was het dan eindelijk zo ver, op naar Den Helder!

hoek tot helder blog

Stop 1 Scheveningen

In het donker over de golven vliegend en lekker springen zonder hoogte te hoeven lopen, ik dacht bij mezelf: “dit wordt een eitje!” We legde meter na meter af en langzamerhand kwam de zon op. Heerlijk stuiterend over de Noordzee met een prachtig oranje gekleurde lucht. Na een aantal kilometers zwakte de wind enorm af… met hard sturen en loopen kon ik gelukkig nog wel varen, maar snel ging het niet meer. Een paar kilometer voor de pier van Scheveningen moesten we de diepte in, omdat hier de vissershaven ver uitsteekt en je geen gevaarlijk situaties wil hebben met de schepen die in- en uitvaren. De combinatie van de lichte wind en het drukke bootverkeer kon nog wel eens spannend worden… Gelukkig voeren mijn buddy en ik zonder problemen voorbij de haven. In de verte zagen we de pier van Scheveningen, wat een prachtig uitzicht! Ook bij de pier moesten we er met een grote boog omheen varen. We kozen ervoor om vanaf de haven tot ver voorbij de pier diep te blijven varen en het zekere voor het onzekere te nemen. Grote golven en choppy condities maakte het geen fijne rit voor de knieën. Eenmaal voorbij de pier was het belangrijk dat je diep bleef, want als je gelijk weer langs de kust gaat varen dan houdt de pier de wind tegen, zal je kite in het water vallen en niet meer te relaunchen zijn. Ongeveer een paar kilometer verder vanaf de pier zagen we al de eerste stop bij Down Under Beach in Scheveningen om 08.30. De eerste stop was niet te missen want ook hier lagen honderden kites en stonden grote vlaggen van Hoek tot Helder. Bij Down Under Beach in Scheveningen had je de mogelijkheid om even wat te drinken en te eten. Er waren warme croissants, koffie, thee en water samen met veel gezelligheid en veel lachende gezichten. Nadat ik mijn 2e digitale stempel op de app gescoord had, ben ik wat gaan eten en drinken en had ik mijn 9m verwisseld met een 12m vanwege de karige hoeveelheid wind.

hoek tot helder blog scheveningen

Stop 2 Ijmuiden

Om 09.30 vetrokken we vanaf Scheveningen. Eenmaal weer op het water merkte ik al heel snel dat de 12m een goede keuze was. Met meer kracht downwinden kost veel minder energie dan met weinig kitekracht. We voerden zoveel mogelijk langs de kant in de ondiepe gedeeltes, omdat hier mooie vlakke stukken tussen de golven waren werden de knieën niet te veel belast. De wind werd bij dit stuk steeds meer on-shore wat het supermakkelijk maakte om met de wind mee te varen. Kite parkeren en je kon met een beetje aankanten als een raket over het water gaan zonder enige moeite, heerlijk! Vliegend langs de prachtige Nederlandse kust kwamen we langs prachtige plekken, eindeloze duinen, mooie strandtenten en veel toeschouwers. Naarmate we onze weg vorderde richting Ijmuiden trok de wind steeds meer aan en werd het leuker en leuker. Heerlijk kilometers downwind vliegend afleggen.

Bij de KSN ter hoogte van Noordwijk reed een 4x4 auto langs ons en vroeg of we stroopwafels en een flesje water wilden, topservice! Uiteraard konden we hier geen nee tegen zeggen en namen we even een kleine pauze. De gehele dag rijden er een aantal 4x4 auto’s van vrijwilligers op het strand tussen de voorste groep kitesurfers en de achterste groep kitesurfers. De 4x4 auto’s kunnen dan eventuele uitvallers wegbrengen of bij materiaalpech helpen zodat de deelnemers toch verder kunnen. De 4x4 auto’s waren er dus ook voor de stroopwafels en flesjes water! Eenmaal na de kleine pauze vervolgde we onze weg richting de volgende stop. Met de toenemende wind werd het steeds makkelijker om meters te maken, het voelde als een gigantische speeltuin! Mooie vlakke stukken tussen de golven en perfecte golven die je als schans kon gebruiken, ideale omstandigheden! Rond 11.30 kwamen we aan bij Ijmuiden en het waaide perfect! De wind was zo rond de 20/25 knopen en ik kon lekker hoogspringen met de 12m. Voor Beach Inn heb ik nog wat extra rakjes gevaren, hoogspringen en capriolen doen voor alle toeschouwers voelde geweldig! Eenmaal bij Beach Inn moest ik weer een digitaal stempeltje halen en was er een heerlijke warme lunch verzorgd met vitamine water. Ook bij Beach Inn waren er goeie vibes en veel gezelligheid.

Taxi Ijmuiden – Wijk aan Zee

Tussen Ijmuiden en Wijk aan Zee zit er een enorme haven waar niet omheen te kitesurfen is. Er is veel bootverkeer voor de haven dat te gevaarlijk is om de haven al kitesurfend te passeren. Om toch dit stuk te kunnen overbruggen zijn er bussen ingezet om de deelnemers van Ijmuiden naar Wijk aan Zee te brengen. Bij Ijmuiden hadden mijn buddy en ik onze kitespullen opgeruimd omdat we onze kitespullen in de bus af moesten geven. Ik heb de busrit ook gelijk gebruikt om terug te wisselen naar een 9m, omdat de wind steeds meer toe nam. Mijn buddy en ik merkte op dit punt dat je enorm afkoelde tijdens de stops, dus besloten we snel richting de bus te gaan. Eenmaal bij de bus konden we onze kitespullen in het bagageruim doen en gaan zitten. We vertrokken rond 12.40 vanaf Ijmuiden en kwamen rond 13.00 aan bij Wijk aan Zee. Het was een gezellige rit en ideaal om eens hoogte te pijlen bij andere deelnemers. Ik zag dat er al wat deelnemers in het verband zaten en hoorde hier en daar wat gepuf. Ook een groot deel was aan het discussiëren over welke maat te gebruiken, omdat het stiekem toch redelijk door begon te waaien. Eenmaal bij Wijk aan Zee haalde we onze spullen uit de bagageruimte en liepen we weer richting het strand.

Stop 3 Hookipa Beach Camperduin

Rond 12.30 kwamen we aan in Wijk aan Zee. Eenmaal op het strand bij Wijk aan Zee moesten we de kites weer oppompen, oh een pomp… na ongeveer een half uur hadden we dan eindelijk een pomp van iemand kunnen lenen en konden we onze kites optuigen. Eenmaal op het water poeierde de wind al flink door en waaide het zelfs genoeg om wat heerlijk hoge kiteloops te doen en lekker door de lucht downwind te vliegen. Meters hoge sprongen en met flinke snelheid vlogen we in hoog tempo richting Camperduin. Naarmate we steeds dichter bij Camperduin kwamen werden de golven steeds groter en nam de wind ook steeds meer toe. De vlakke stukken verdwenen en maakte plaatst voor chop. Nu werd het een stuk uitdagender. Met hoge snelheid continu boardcontrole proberen te houden op de tegemoet rollende golven en chop koste veel kracht.

Onderweg kwamen een aantal meerpalen tegen waarvoor we moesten uitwijken en vlak voordat we bij Camperduin aan kwamen waren er meters hoge golven. Ik keek mijn ogen uit hoe groot de golven waren, ik kon de golven heerlijk rippen met mijn twintip en ik gebruikte ze als kicker om nog hoger te springen. Dat laatste stuk tot aan Camperduin was zo ontzettend vet! Voor mijn buddy was het iets moeilijker. Dit was de eerste keer dat hij met zulke grote golven voeren en hij werd een aantal keer in een golf mee onderwater genomen... Uiteindelijk zijn we gelukkig veilig bij de Een-na-laatste stop gearriveerd, Hookipa Beach in Camperduin. Bij Hookipa Beach konden we een drankje nuttigen en een muffin scoren om onszelf gereed te maken voor het laatste gedeelte. Het viel me op dat veel deelnemers het toch wel zwaar hadden. De grote golven gingen ten koste van de knieën en gecontroleerd varen met zulke harde en vlagerige wind kost erg veel energie. Deelnemers hadden handpalmen vol met blaren, met tape ingewikkelde knieën en voeten die openlagen. De wind was nu ondertussen aangetrokken naar ongeveer 30 knopen. Mijn buddy ging naar een 7m kite en ikzelf bleef op de 9m.

hoek tot helder blog camperduin

Materiaalpech bij de laatste 30km

Nadat we een bakje koffie wat water en een muffin hadden genuttigd gingen we het water weer op. Na de eerste 10 minuten begon het te regenen en trok de wind aan met windstoten richting de 35/40 knopen. Ik zag een prachtige golf en sprong meters hoog! De landing was helaas iets minder en mijn kiteboard lag achter mij. Omdat het opeens zo ontzettend hard waaide kon ik niet meer teruglopen naar mijn kiteboard en kon ik niet eens meer blijven staan. Gelukkig zwakte de wind iets af en kon ik body dragend mijn board halen. Met een rustig tempo hebben we de tocht vervolgd totdat mijn buddy hard vooroverviel en zijn strap loskwam… We zijn op de kant gaan zitten en vervolgens hebben we gewacht op een 4x4 auto met de hoop dat zij een schroevendraaier hadden. De strap kon namelijk weer gemonteerd worden als de pad van het kiteboard werd geschroefd. Gelukkig kwam er na ongeveer 5 minuten al een 4x4 auto en met een schroevendraaier!

De route van Camperduin naar Den Helder was intens. De route was ongeveer 30km, maar om de 200 meter lag er een strekdam in het water. Deze strekdammen dwongen ons om diep te varen tussen meters hoge golven, omdat zo’n strekdam vol met scherpe schelpjes zit en je kite met 1 foute beweging volledig in twee stukken kan scheuren. De golven tussen Camperduin en Den Helder waren mega. Ik zag veel deelnemers getackeld worden door de golven en struggelen. Iedereen had er al meer dan 100km op zitten en dan nog zo’n heftig stuk. Veel deelnemers zijn bij dit stuk gestrand. Mijn buddy en ik maakte voorzichtig meters tussen de gigantische golven om zoveel mogelijk krachten te besparen totdat mijn buddy uit het niets naar de kant voer... Ik voer naar hem toe en zag al wat er aan de hand was, zijn strap… De schroef van zijn strap was losgekomen en lag nu op de bodem van de Noordzee. Gelukkig kwam er al snel een auto van de KNRM. Omdat de finish nog 20km was hadden we besloten dat mijn buddy met de KNRM mee zou gaan naar de finish, omdat zijn strap niet meer gerepareerd kon worden en dus moest ik in mijn eentje de tocht voortzetten. Omdat we best wel wat tijd hadden verloren besloot ik in hoog tempo door te varen naar de finish. Onderweg heb ik heerlijk kunnen genieten van de metershoge golven en harde wind. Terwijl ik dikke golven aan het rippen was en met een vol gepowerde kite voer vlogen de kilometers voorbij. Door de aanhoudende regen was het zicht erg beperkt en kon ik niet zo ver kijken, maar gelukkig kleurde de honderden felgekleurde kites de finish op. Ik had het gehaald! Springend van vreugde kon ik dan eindelijk de laatste digitale stempel halen en mijn medaille ophalen.

hoek tot helder blog biertje

Tijd voor een welverdiend biertje!

Een stukje verder van de Finish zat Storm aan zee waar er een hapje gegeten en gedronken kon worden om de overwinning te vieren. Na een aantal biertjes en een lekker hapje eten kwam dan eindelijk de aankondiging van de cheque. Samen met alle andere deelnemers hebben we een bedrag van € 602.055,- opgehaald voor de hartstichting!

Tips en tricks Hoek tot Helder

  • Train voldoende. Zorg ervoor dat je voldoende downwinders oefent. Een downwinder varen is niet te vergelijken met rakjes varen voor de spot. Als je jezelf echt optimaal wil voorbereiden oefen dan downwinders langs plekken waar je tijdens Hoek tot Helder ook vaart.
  • Vaar zoveel mogelijk langs de kust. Dicht bij de kust is het water wat vlakker en rustiger waardoor het minder moeite kost om rechtdoor te varen. Pas wel op voor ondiepe stukken, want als je vinnen in het zand happen dan ga je zonder twijfel gestrekt.
  • Vaar een iets grotere maat. In het begin kon ik net varen met een 9 en moest daardoor continu mijn kite heen en weer sturen dat super veel kracht in mijn armen kostte. Na de eerste stop was ik gewisseld naar een 12m en merkte gelijk dat dit veel gemakkelijker ging.
  • Zorg ervoor dat je materiaal 100% is! In de blog lees je al een goed voorbeeld van materiaal dat het begeeft. Zorg ervoor dat je altijd reserveonderdelen bij hebt en extra materiaal. Leen desnoods iets van vrienden. Mocht je niet precies weten waar je op moet letten bij het controleren van je materiaal dan kun je ook altijd de materiaal check laten doen door onze reparateur.
  • Warm en goed wetsuit. Ik had zelf een Mystic Majestic 5/3 aan met impact vest er over dat mij de gehele toch warm heeft gehouden. Het impact vest diende als bodywarmer en zorgt ervoor dat je geen last hebt van de koude wind. Tijdens de stops koel je snel af merkte ik zelf dus als iemand met je mee rijd neem iets van een neopreen hoodie mee. Veel deelnemers zag ik ook met 6/4 hooded winter wetsuits of met mutsen varen.
  • Leg alles dat je nodig heb de dag ervoor klaar. Je moet vroeg op en hoe lekker is het als je alles gewoon al gepakt hebt.
  • Vergeet je lycra niet. Een aantal deelnemers waren hun Lycra vergeten en konden daardoor niet meedoen met de downwinder.
  • Waterdicht hoesje. Zorg ervoor dat je een waterdicht hoesje hebt van goede kwaliteit en check deze op waterdichtheid. Mijn buddy zijn telefoon was overleden doordat zijn waterdichte hoesje lekte.
  • Powerbank of oplaad snoer. Uiteraard wil je de ervaring zo goed mogelijk vastleggen, maar dit gaat ten koste van je batterij. De gehele tocht is het erg belangrijk dat je telefoon functioneel blijft voor je veiligheid dus neem een powerbank mee voor optimale batterij duur! Ikzelf had tijdens deze downwinder een Iphone X en heb mijn telefoon tijdens de lunch een half uurtje opgeladen wat voldoende was om de gehele tocht optimaal van mijn telefoon gebruik te maken.
  • Neem een pomp opzetstukje mee. Bij Wijk aan Zee moet je opnieuw je kite oppompen en sommige kitemerken hebben ander soort ventielen. Als je het goede opzetstukje voor jou merk kite meeneemt kun je met elke pomp je kite oppompen en sta je niet zoals ik een kwartier te zoeken naar een goede pomp.
  • Kite-mes. Mocht je in een situatie zitten waarbij je verstrikt zit in de lijnen kun je ze doorsnijden.
  • Noodfluitje. Mocht je in nood zijn kun je gemakkelijk aandacht trekken doormiddel van je fluitje.
  • Naamstickers met alle gegevens op je spullen. De day after waren er heel veel mensen met verloren of vergeten spullen. Met een sticker vergroot je de kans dat de spullen terug bij jou komen.
  • Een buddy. Het is altijd heel fijn als je iemand hebt waar je op terug kunt vallen en die je kunt helpen in geval van nood.
  • Zorg ervoor dat je ontbijt veel koolhydraten bevat. Het is belangrijk om een met een koolhydraat rijk ontbijt te beginnen. Ik eet ’s ochtends eigenlijk nooit, maar pannenkoeken waren voor mij de perfecte oplossing.
  • Eet voldoende. Tijdens de tocht had ik mijn wetsuit volgestopt met granola chocolade repen. Door de grote hoeveelheid koolhydraten en de suiker die in de chocolade zit blijft je bloedsuikerspiegel goed op niveau en blijf je zo lang mogelijk optimaal presteren.

    Foto's: Patrick van der Ven @picturepatje

  • Toegevoegd aan winkelmand

    Subtotaal € 0,00
    Verzendkosten NL € 0,00
    Totaalbedrag (incl 0% BTW) € 0,00

    U heeft geen product(en) in uw winkelwagen


    Hoe kunnen we je helpen?

    Bezoek de klantenservice voor advies

    Jouw cookie voorkeuren

    We gebruiken data en cookies om jou de beste ervaring en aanbiedingen op onze website, media en via onze advertenties te geven. Als je hiermee akkoord gaat, druk dan op de groene acceptatie knop! Voor meer informatie, klik hier of wijzig instellingen naar jouw voorkeur.

    Functionele

    Altijd actief

    Cookies die noodzakelijk zijn voor een goed functionerende website. Deze cookies zijn noodzakelijk om in te kunnen loggen, een aankoop te doen en soortgelijke activiteiten.

    Analytics cookies

    Om inzicht te krijgen in het functioneren van onze website en hoe we dit kunnen verbeteren. Waarmee we jou een betere ervaring op onze website kunnen bieden. Plaatsen we graag analytics cookies en verzamelen we analytics data.

    Advertentie cookies

    We willen jou de meest relevante communicatie op onze website en over andere digitale media en advertenties bieden. Om onze reclame en dergelijke communicatie te optimaliseren, plaatsen we graag advertentie cookies en verzamelen we promotionele data.

    Gegevensdeling

    Om de prestaties van onze advertentiecampagne te kunnen meten, hebben we inzicht nodig in wat goed werkt en wat minder goed werkt. Om jou de beste reclame-ervaring te bieden, delen we gebruikersgegevens met onze advertentieplatforms zoals Google en Meta.

    Personalisatie cookies

    We willen graag onze advertenties optimaliseren gebaseerd op jouw bezoek en activiteiten op onze website. Daarvoor plaatsen we cookies die dat inzichtelijk maken.Zo kunnen we onze reclame aanpassen aan jouw interesse en krijg je dus als eerste de beste aanbiedingen relevant voor jou door.

    Cookie - and Privacy beleid