- Home
- Blogs
07.07.2023
Hoe check je je kitesurf gear?
Kitesurf gear Quick Check Guide⚡
In deze blog leggen we uit hoe je een quick check kan doen van je kitesurf gear zodat je weer veilig het water op kan voor je volgende sessie. Kitesurfen is en blijf een extreme sport, ook al is de veiligheid van de sport enorm vooruit gegaan in de afgelopen jaren. Het kan daarom nooit kwaad om regelmatig je gear snel te checken wanneer je bijvoorbeeld een lange downwinder gaat maken of na je winterstop weer het water op gaat. Er zijn drie belangrijke onderwerpen om te checken: kite, bar en board.Ga snel naar:
Hoe check ik mijn kite?
Pomp je kite op tot de geadviseerde druk. Zorg er voor dat de clipjes van het one-pump systeem naar de struts gesloten zijn, hierdoor kann je vaststellen of de eventuele lek in de LE zit of in één van de struts. Laat de kite ongeveer de tijd van een kitesessie opgepompt staan (1 uur). Een kleine pinhole in de LE bladder van de kite kan al zorgen voor een snel leeglopende kite. Een klein gaatje in de LE bladder kan gemakkelijk gerepareerd worden met een Tear-aid patch. Tip: om te checken waar je kite leeg loopt kan je de LE inspuiten met zeepsop. Je zal dan belletjes zien ontstaan daar waar de kite leeg loopt. Spuit ook je ventiel goed in, daar ontstaat vaak de eerste lek.
Stap 2: Kite doek
Inspecteer het doek van je kite tegen het licht in. Hierdoor zal een kleine pinhole of scheurtje je extra snel opvallen. Een kleine pinhole in het doek van je kite kan gemakkelijk gerepareerd worden met behulp van de Kite Repair Kit. Soms levert de kite leverancier ook een quick fix mee.
Na het inspecteren van het doek van je kite is het belangrijk dat je ook het dacron materiaal van de leading edge en strust goed inspecteert. Je kite ligt vaak op de leading edge op het strand, schelpen of stenen daarom kan daar gemakkelijk schade ontstaan. Een klein scheurtje in het leading edge dacron materiaal kan snel leiden tot een scheur in je bladder. Deze kan zelfs ontploffen als die door het scheurtje in het dacron naar buiten wordt gedrukt.
Kom voor scheuren in je dacron en bladder materiaal naar onze repair shop voor een professionele en duurzame oplossing.
Stap 3: Bridles
De volgende stap is het controleren van de bridles aan de kite. Dit is extra belangrijk als je kite gebruik maakt van een slinding bridle pulley. Bij een dergelijk systeem beweegt je pulley over de pulley bridlelijn van je kite. Deze pulley en bridle lijn slijtden daardoor sneller dan de andere lijnen aan je kite. Check deze lijn op slijtage en eventuele schade. Check daarna ook of beide bridle sets gelijk zijn in lengte. Alle lijnen krimpen naar verloop van tijd, dus ook je bridle lijnen.
Stap 4: Kite Pigtails
De laatste stap van de quick check van je kite is het checken van de kite pigtails. De kite pigtails zijn de knoopjes en lusjes waarmee je je kite met je bar verbindt. Check de pigtails op slijtage. Vaak zijn pigtails gemakkelijk te vervangen en wordt een vervangend setje meegleverd met je kite.
Hoe check ik mijn kitesurf bar
Stap 1: knopen in je lijnen
Voor het controlleren van je bar moet je je lijnen uitlopen. Let bij het uitlopen van je lijnen op knopen die in je lijnen kunnen zijn gaan zitten. Een knoop in je lijn maakt de lijn tot 50% zwakker. Als je een knoop in je lijn hebt moet je die er zo snel mogelijk uit halen. Een knoop uit je lijn halen kost altijd even tijd. Je kan de knoop in water laten weken om de knoop er makkelijker uit te krijgen. Ook kan je op de knoop kauwen en vervolgens met je vingers de knoop loshalen. Wees geduldig, de knoop komt er altijd uit.
Stap 2: Lijn lengte
De lijn lengte van je bar checken is belangrijk. Een kite is ontworpen op dat wanneer een bar op full power staat alle lijnen gelijk zijn. Is dat niet zo dan heb je kans op front- of backstallen van je kite. Je kann gemakkelijk zelf de lijnlengte checken door de lijnen uit te lopen, je bar op full power te zetten en je bar tegen je chickenloop aan te trekken. Vraag iemand anders om de lijnen aan de andere kant vast te houden. Trek de lijnen strak, nu zie je of er een lijn lengte verschil is. Als er een lijn lengte verschil is kann je dit oplossen door de stuurlijnen op een ander knoopje vast te maken onder de floater van je bar. Een andere manier is om de stuur of powerlijnen langer te maken door middel van een extra pigtail.
Stap 3: Quick Release
Het checken van je Quick Release is super makkelijk maar minstens net zo belangrijk als de andere stappen. Release je quick release een paar keer onder druk en zet deze ook weer in elkaar. Je release moet makkelijk open gaan. Mocht dit niet lukken kom dan bij ons langs voor een vervangende quick release.
Stap 4: Trim / depowerline check
Check de trimlijn van je bar, ook wel depowerlijn genoemd. De trimlijn zit net boven je depowerkoord en kan je aantrekken voor depower. Het is belangrijk dat deze niet doorgesleten is. Als je een gesleevde trimline hebt is het belangrijk dat de sleeve nog in tact is. Vaak is de trimlijn gemaakt van dik dyneema touw en is makkelijk te vervangen. Sommige barren zijn lastiger, zoals de Duotone Click bar, daarbij zit de depower in de bar verwerkt.
Check ook je depowerkoord wat door de bar heen loopt. Let op ernstige slijtage of sneetjes in de lijn. Een klein beetje rafelig is niet erg. Als je een PU gecoat depowerkoord hebt is het belangrijk dat hier geen hapjes of sneetjes in zitten. Als je een PU gecoat depowerkoord hebt is het belangrijk dat hier geen hapjes of sneetjes in zitten. Check vervolgens de binnenkant van het bar gat. Let er op dat deze niet scherp is waardoor het depowerkoord extra snel kan slijten.
Stap 5: flagging line:
De flagging line van je bar wordt ook wel safety lijn genoemd. Deze lijn wordt gebruikt wanneer je de quick release van je bar activeert. Bij veel barren is de flaggin lijn duidelijk zichtbaar, maar bij sommige barren is de flaggingline in het PU depowerkoord verwerkt. Als dat zo is trek dan de flagging lijn uit het PU depowerkoord en check op ernstige slijtage. Ook is het belangrijk om te checken of de depower- of safetylijn niet gedraaid is. Als de depower- of safetylijn gedraaid zit kan de lijn zichzelf beschadigen en komt er meer spanning op te staan, dit kan resulteren in het eerder breken van je depower- of safetylijn. Een aantal voorbeelden van barren met een pu coating of beschermde safety lijn zijn:
Een tip om schade aan de depower- en safetylijn te voorkomen is: zorg ervoor dat als je de bar oprolt je de depower- en safetlijn niet oprolt en je bar helemaal tegen de stopperbal aan zit.
Hoe check ik mijn kiteboard
Zorg ervoor dat alle schroeven strak zitten aangedraaid. Gebruik hiervoor de juiste schroevendraaier zodat je de schroeven niet dol draait. Of kijk eens naar (ratchet tool / rocket tool). Voordat je de schroeven in je board draait, zorg je ervoor dat de inserts schoon zijn. Een handige tip hiervoor is om de inserts met een compressor schoon te blazen of zelf hard te blazen (doe wel je ogen dicht 😉). Ga je op reis? Zorg voor een extra setje schroeven!
Stap 2:
Check je board op diepe krassen, als je de kern van je board kunt zien betekent het dat de kras te diep is. De kern wordt nat en het board heeft een grotere kans op delaminatie of zelfs om te breken. Check daarnaast altijd goed de zijkanten (tips) van je board. Bij het neerzetten van je board kan het wel eens voorkomen dat je dit net even te hard doet. Hierdoor kan schade ontstaan. Als de top laag hierdoor lost komt kan het resulteren in delaminatie.
Stap 3:
Plak altijd een sticker op je board met je naam en telefoonnummer, mocht je je board verliezen is er nog een grote kans dat iemand hem vindt en je kan bereiken. Ook de kustwacht kan je via deze weg bereiken! Kitemana sticker ->
Toegevoegd aan winkelmand
Subtotaal | € 0,00 |
Verzendkosten NL | € 0,00 |
Totaalbedrag (excl. BTW) | € 0,00 |
U heeft geen product(en) in uw winkelwagen