- Home
- Blogs
05.05.2021
Core kiteboarding XR7 lancering en interview: Frank Ilfrich Core Kite designer
Check out the new Core XR7 here
Het moment is eindelijk daar, Core komt met een nieuw model van de legendarische XR: de Core XR7. Met de lancering van de XR7 hebben we iets speciaals in petto voor jou. We hebben niet alleen de XR7 op voorraad, we hebben ook een kijkje achter de schermen geregeld van Core. Speciaal voor de lancering van de XR7 hebben wij een interview met Frank Ilfrich geregeld. Frank Ilfrich staat aan het hoofd van de R&D bij Core Kiteboarding en Carved. We hebben Frank om inzichten gevraagd met betrekking tot de ontwikkeling van de XR7, tegen welke uitdagingen hij is aangelopen en waar hij echt trots op is. Ook hebben we gevraagd hoe het kan dat Core al jaren producten levert van de hoogste kwaliteit. Je leest het allemaal hier!
Om je alvast in de stemming te brengen, check even deze dikke video van de nieuwe Core XR7!
Frank… kan je ons een korte introductie geven van wie je bent en wat je doet bij Core?
Hi, ik ben Frank Ilfrich. Ik ben de kite designer en het hoofd van de R&D bij Core Kiteboarding. Ik kite nu meer dan 20 jaar en werk bij Core en Carved sinds 2005. Kitesurfen is mijn passie – of het nu op en twintip, directional of foil is. Omdat er niet vaak goede golven zijn op Fehmarn wordt mijn directional het vaakst gebruikt op vakantie of tijdens test trips voor Core.
Kan je ons meenemen in het ontwikkelingsproces van Core producten, met kites in het bijzonder?
Elk product gaat door drie ontwikkelingsfases: als eerste analyseren we wat het specifieke product allemaal moet kunnen, voor welke doelgroep het product geschikt moet zijn etc. Daarna volgt de designfase en ten slotte een testfase. Het ontwikkelingsproces kan deels verschillen en is afhankelijk van of je een compleet nieuw model ontwerpt, of doorontwikkeld op een bestaand model.
Neem bijvoorbeeld het eerste model van de XLite, daarvan namen we de Nexus als basis. The Nexus had zichzelf al bewezen en doet het super goed op veel verschillende vlakken. Met de Nexus als basis zijn de het proces gestart en hebben we net zo veel aanpassingen gemaakt totdat we aan alle eisen voldeden voor de eerste versie van de XLite. Met andere woorden, de kite doet precies wat het moet doen, is gemakkelijk in gebruik en is onderscheidend aan andere kites.
Met kites zoals de XR, die we al jaren in onze product range hebben, gaat het net anders. We beginnen de fase met het evalueren van feedback wat we krijgen van dealers, importeurs, scholen, teamriders en consumenten. Deze feedback is enorm waardevol voor ons en waarderen wij enorm. Een andere factor de we mee moeten nemen is de ontwikkeling van nieuwe materialen. Deze ontwikkelingen maken nieuwe innovaties mogelijk maar vragen vaak ook om aanpassingen op de kite. Al deze feedback en nieuwe innovaties worden geëvalueerd en bepalen de nieuwe eisen voor het nieuwe model kite en worden meegenomen naar de design fase.
In de design fase is het de uitdaging om de nieuwe vereisten in de producten te implementeren. Met dank aan jaren ervaring bij Core weten we precies wat we moeten doen om aan de nieuwe vereisten, welke in de voorgaande fase zijn vastgesteld, te voldoen. Vervolgens ontwikkelen we verschillende modellen (bijv. A, B en C) in onze design software, sturen we deze door naar de fabriek en hebben wij 10 a 12 dagen later prototypes om te testen op onze test locatie in Fehmarn.
In de testfase strijden de verschillende prototypes A, B en C tegen elkaar, worden geëvalueerd en wordt naar elk specifiek detail gekeken om de overall performance te verbeteren. Daarna verzamel ik feedback van zowel teamriders en kitesurfers zoals jij en ik. Het testen van de kites is een langzaam en tijdrovend proces. Het echt goed testen van een kite is ook echt iets wat je moet leren, en waar jaren van ervaring een rol spelen. Na het uitvoerig testen en herontwerpen komen we pas tot een productie model als iedereen volledig tevreden is met het prototype.
Zelfs als de kite al onze verwachtingen al overstijgt heb ik als kite designer soms het gevoel dat een bepaalde trim aan de kite een verassend goede uitkomst kan hebben. Vaak heeft dit onderbuikgevoel een verassend positieve uitkomst. Maar ik moet ook eerlijk zijn, ik heb er ook een aantal keer flink naast gezeten.
Maak je gebruik van data uit technische apparaten in de test fase en, zo ja, hoe gebruik je deze in je de analyse?
In onze tests gebruiken we simpele apparaten zoals de WOO en GPS trackers om sprong hoogte en upwind karakteristieken van de kites te vergelijken. Ook zijn we een project gestart met de Universiteit van Berlijn om te kijken hoe we onder andere de spanning op de lijnen kunnen meten, daarnaast simuleren we en meten we de aerodynamische flow rondom de kites. Maar hoeveel je ook meet, je kan nooit de hoeveelheid plezier op het water meten, en dat is waar we het uiteindelijk allemaal voor doen. Op papier kan de data van een prototype misschien beter lijken, maar hoe de kite uiteindelijk in de lucht staat en om gaat met alle variabelen die de natuur te bieden heeft is niet te simuleren. Daarom is het testen door mensen het beste meetinstrument voor ons.
De Core XR kan terug kijken op een rijke geschiedenis van 12 jaar aan ontwikkeling en daarom honderden prototypes. Waar ligt op dit moment de grootste ontwikkeling?
Op het gebied van ontwikkeling van de XR moeten we het echt zoeken in het gebruik van nieuwe materialen. De laatste twee jaar is er veel ontwikkeling geweest op het gebied van nieuwe materialen. Core zal dit jaar voor het eerst een nieuw doek gebruiken voor de XR7: het nieuwe CoreTex 2®. Het heeft ons drie jaar gekost om dit nieuwe doek te ontwikkelen. De grootste ontwikkeling van CoreTex 2 is de nieuwe coating van het doek. Deze coating zorgt er voor dat het doek een langere levensduur heeft, minder stretcht, beter scheur bestendig etc. Voor mij als kite designer, en als kite producent in het algemeen, een nieuw materiaal komt altijd met een klein risico. Daarom is het belangrijk dat dit uitvoerig getest wordt. Op het gebied van de introductie van nieuwe materialen willen we baanbrekend zijn en we zijn natuurlijk met veel meer bezig dan we nu laten zien. Maar dat moet eerst allemaal goed getest worden.
De Core XR heeft een erg brede fan base, van WOO record houders tot beginners die net leren hoe ze moeten kiten. Is het moeilijker om aan zo een kite te werken dan aan een gespecialiseerde kite zoals de Section of de Xlite?
Met onze producten uit de Specialized Serie gaat het er inderdaad iets anders aan toe, de kites zijn volledig toegewijd aan één stijl zoals de Xlite voor foiling of de Section voor wave. The uitdaging hier is dat deze kites een absolute wereldprestaties moeten kunnen leveren in hun discipline én ook nog redelijk toegankelijk moeten blijven voor een grote groep recreatieve kitesurfers. Met uitzondering van de Impact misschien 😉
De kites uit de Universal+ Serie, zoals de XR, moeten aan meerdere eisen voldoen omdat deze kites in meerdere disciplines moeten uitblinken. Het is daarbij belangrijk dat de performance die de kite kan geven ook toegankelijk is voor de wat minder goede kitesurfer. Als designer wil je altijd een product door ontwikkelen en iedere keer weer meer performance geven. Ook omdat ik mezelf daar mee help nog beter te kunnen kiten en bijvoorbeeld nog hoger kan springen. Maar ik moet ook rekening houden met kitesurfers die nieuw zijn in de sport. Daarom kan je als designer misschien niet altijd alles aan een kite veranderen wat je zou willen veranderen. Aan de andere kant is het ook altijd een grote uitdaging om de kite meer kracht en performance te geven en tegelijkertijd het karakter van de kite te behouden. Zo hebben we prototypes van de XR ontwikkeld die hoger springen, maar alleen onze pro riders konden deze extra hoogte uit de prototypes halen. Daarnaast was er een XR die makkelijker sprong, wat voor iedereen een voordeel bleek te zijn. We hebben toen gekozen om het prototype door te voeren welke makkelijker sprong. Ik hou altijd de eindgebruiker in m’n achterhoofd en probeer de kite vanuit hun perspectief te bekijken. De uitkomst daarvan was dat je simpelweg meer plezier op het water hebt met een kite waar je makkelijker mee springt en dat is waar het allemaal om draait. Het is dus altijd belangrijk om welke richting je op wil gaan met een kite, tot nu toe hebben we, denk ik, bij Core altijd de juiste balans weten te vinden.
Wat was de visie voor de nieuwe Core XR7 en hoe ben je te werk gegaan?
Onze visie vanuit Core was duidelijk: niet alleen wilde we de performance verbeteren beter maar ook moest de XR7 sneller en preciezer sturen ten opzichte van de Core XR6. De gemiddelde XR consument groeit met de kite mee, wedstrijden zoals KOTA en rides zoals Janek Grzegorzewski blijven de limiten pushen van wat van de XR verwacht wordt. Het is belangrijk dat de XR7 aan deze verwachtingen kan voldoen. Daarnaast was het in het bijzonder ons doel om het nieuwe CoreTex2 doek te implementeren in de XR7. Dit omdat CoreTex2 doek extra performance en stabiliteit aan de XR7 zal toevoegen.
Nieuwe materialen vragen ook altijd om aanpassingen aan het kite design. Als we zoiets belangrijks als het doek aanpassen moeten we verschillende aanpassingen doen aan de kite om een kite, zoals de XR7, het oude vertrouwde gevoel te geven. Voor het CoreTex2 doek in het specifiek betekende dit dat de kite minder kon vervormen wanneer je stuurde doordat het doek een stuk stijver is. Als je een snelle kite wil hebben dan is het belangrijk dat de kite goed kan vervormen als er stuur input gegeven wordt. Hierdoor hebben we aanpassingen moeten doen aan onderandere de diameter van de LE en struts, maar ook de bridle setup. De XR7 deed daarna precies wat we wilde dat hij deed én als positief bij effect is de XR7 lichter in gewicht dan de XR6.
De Core XR is de meest toonaangevende kite op de WOO ranking wereldwijd. Het is vanzelfsprekend dat we aan de top willen blijven staan en de XR verder pushen in zijn performance om op het hoogste niveau te kunnen presteren. Het is altijd ons doel om de performance te pushen zonder dat dit verloren gaat aan het gebruiksgemak.
Welke innovaties kunnen we verwachten met de komst van de XR7 en welk effect hebben de innovaties voor ambitieuze kitesurfers en beginners? Waar ben jij als kite designer in het bijzonder trots op?
Het nieuwe, super sterke, CoreTex2 en het verminderde gewicht van de Core XR7 zijn waarschijnlijk de meest opvallende innovaties. Meer power, maar nog steeds super speels voor freeride en wave. En natuurlijk heeft het nieuwe doek en het verminderde gewicht een enorm positief effect voor big air en kiteloops.
Natuurlijk ben ik super trots op het feit dat we het WOO hoogterecord in handen hebben. Maar ik ben ook erg trots op onze steeds groter wordende groep aan fans die elke dag op het water staan en enorm veel plezier beleven aan onze kites van beginner tot gevorderde. Ik denk niet dat er een kite is die net zo een grote groep aan fans aan zich kan binden als de XR.
Tegen welke uitdagingen liep je aan bij het ontwikkelen van de Core XR7?
De grootste uitdaging was de mix van de nieuwe materialen, waaronder het CoreTex2 doek. Het was belangrijk dat de kite overall beter werd door het gebruik van deze materialen maar nog steeds vertrouwd aan moest voelen.
Heeft Corona effect gehad op de ontwikkeling van de Core XR7?
Natuurlijk heeft Corona de situatie niet makkelijker gemaakt. Gelukkig waren we in staat om in het voorjaar al veel te testen in Duitsland. Ook waren onze leveranciers in staat door te werken. In Kaapstad is de Core XR7 uitvoerig getest. Dus in tegenstelling tot de Sensor 3 bar is de Core XR7 niet heel erg tegengewerkt door Corona.
Core kites worden geprezen vanwege de Duitse, degelijke, kwaliteit. Kan je me iets vertellen over de productie en hoe deze hoge kwaliteit gewaarborgd wordt?
We zijn erg blij en trots dat we al sinds 2005 zeer nauw samenwerken met onze productie faciliteit in Sri Lanka. We hebben deze faciliteit in 2005 vanaf het begin opgebouwd en hebben veel tijd gestoken in pionierswerk van het produceren van kites. In het begin was de volledige productie van een kite relatief simpel. Maar met de professionalisering van de sport nam ook de complexiteit van het productieproces toe. Tegenwoordig is de productie ISO gecertificeerd, elke stap in het productieproces wordt bijgehouden met barcodes en door jaren ervaring is er een gigantische hoeveelheid kennis opgebouwd binnen het productieteam. Als ik een design idee aan het productieteam voor leg kunnen zij dit gelijk toepassen en mij voorzien van feedback.
Ik kom nog steeds regelmatig langs bij onze productie faciliteit in Sri Lanka om het productie proces te checken of nieuwe innovaties in de fabriek zoals nieuwe machines te bekijken en hoe we deze beter kunnen gebruiken. Zo blijf ik ook op de hoogte van de nieuwste innovaties en begrijp ik beter hoe ik deze kan gebruiken in mijn design proces.
We prijzen ons gelukkig dat we worden gezien als onderdeel van de familie in de productie faciliteit. De medewerkers hebben een enorm goed oog voor detail, kwaliteit en voelen zich verantwoordelijk voor de kwaliteit van onze producten. Daarnaast hangt er een goede sfeer in de fabriek, de medewerkers voelen zich er thuis en sommige medewerkers werken er al meer dan 15 jaar. Sommige daarvan hebben zich omhoog gewerkt van productielijn medewerker tot manager. Al deze verschillende factoren dragen bij aan de hoge kwaliteit waar onze Core producten aan voldoen.
Veel merken in de kitesurf industrie hebben momenteel problemen met de voorraad. Hoe is de beschikbaarheid van de nieuwe Core XR7? Zullen klanten moeten wachten op de XR7?
We bevinden ons als Core in een bevoorrechte positie waarin we een goede voorraad hebben een materialen om onze kites van te maken. Dit komt door een goede inkoopstrategie en designfilosofie. Minder kleuren kites werkt in dit geval in ons voordeel.
Laten we er vanuit gaan dat de XR7 uit is en de teamriders zich hebben kunnen aanpassen aan de Core XR7. Kunnen we bij de volgende storm nieuwe hoogte records verwachten? Hoe hoog kan er gesprongen worden met de nieuwe XR7?
De hoogte rankings hebben de afgelopen jaren een bijzondere dynamiek gekregen en teamrijders van alle merken zijn gemotiveerd en gaan de strijd met elkaar aan, met hun teamgenoten en vrienden. Uiteindelijk gaat het om de lol en de adrenalinerush en zijn de hoogte records een positief gevolg hiervan.
Ik denk dat er nog heel wat verborgen potentieel zit met betrekking tot sprong hoogtes, vooral qua materiaal, maar natuurlijk is de vorm van de rijder op die dag nog steeds de belangrijkste factor. De dagen waarop sprongen van + 30m mogelijk zijn, komen ook niet zo vaak voor - daarvoor moeten zoveel factoren samenkomen, maar ik ben ook heel benieuwd wat we gaan zien de komende tijd met de Core XR7!
Toegevoegd aan winkelmand
Subtotaal | € 0,00 |
Verzendkosten NL | € 0,00 |
Totaalbedrag (excl. BTW) | € 0,00 |
U heeft geen product(en) in uw winkelwagen